Sep 212012
 

Norsk lovgivning rundt alkoholreklame og det at ølimportørene har funnet ut at virusmarkedsføring (okei, den var dårlig oversatt) fungerer gjør at det å være ølblogger i Norge blir mer og mer hyggelig. Distributører og bryggerier har begynt å sende ut smaksprøver til ivrige skribenter, og inviterer til hendelser som omtapping av spesielle øl og ølsmakinger. Smaksprøver og smakinger som før bare var forbeholdt pressen og Horeca begynner også å åpne seg for de som er interesserte i og ønsker å skrive om øl. For oss bloggere er jo dette helt ypperlig.

Takket være ytringsfriheten er dette en av de få måtene bransjen i Norge kan få reklamert på – men, dette er jo ikke reklame, dette er noe frivillige personer skriver om på sin egen, ulønnede fritid. Ja, det er initiert av bryggerier og distributører siden de gir bort gratis vareprøver, men hvor er ulovligheten rundt dette? IANAL, men jeg frykter at overivrige papirtigere vil finne på noe – ikke at det står noe i loven om dette, men i tolkningen av hvilken rolle en byråkrat har i forhold til å begrense omtale og distribusjon av lovlige produkter ser det meste ut til å være mulig.

Ølskribentene kan riktignok få utfordringer med å holde seg uavhengige framover. Det er alltids en fare for at ølene man får smake på får en ekstra positiv omtale, og i de siste har det dukket opp merkverdig mange like artikler om enkelte øl som blir tilnærmet umulig å få tak i. Vi får bare håpe at bloggerne oppgir kilde på ølene sine og er objektive, og at bryggeriene og distributørene holder seg i skinnet og ikke gjør noe som får SHDIR til å gå bananas igjen.

 Posted by on 2012-09-21 at 18:52